Het laatste Joomla!Dagen nieuws

Lisette: "Kennis delen geeft een heel positieve vibe"

Gepubliceerd: maandag 11 januari 2016 10:41

Vanaf het moment dat Lisette Giesen (49) haar eerste html-kladblokbestand zag transformeren tot een webpagina, was ze verkocht. Kladblok werd Mambo, Mambo werd Joomla, en dat ze naar de Joomla!Dagen gaat, daar hoeft ze niet eens over na te denken. Ook niet na negen keer: “Het wordt alleen maar leuker.”

“In 1999 werd ik getroffen door het webvirus,” vertelt Lisette. “Ik was informatie aan het verzamelen voor een magazine en mocht daarvoor de computer van mijn buurman gebruiken, die had ISDN internet. Al vrij snel ging ik het missen om informatie driedimensionaal op te slaan, waarmee ik bedoel dat je overal op door kon klikken. Dat ben ik dus zelf gaan proberen met een cursus HTML, in kladblok.” Ze herinnert zich het moment dat ze haar kladblokbestand opende in Internet Explorer: “Het zag eruit als een opgemaakte pagina met links! Dat was magisch. Vanaf dat moment wilde ik er alles van weten.”

Lisette begon haar eigen bedrijf, Yweb Design. Ze noemt zichzelf een nerd, ‘tot op zekere hoogte’: “Ik ben zeker geen supertechneut of programmeur, maar ik breng meer tijd achter de computer door dan goed voor me is en krijg nooit genoeg van nieuwe dingen uitproberen en ontdekken. Een Joomla-nerd? Dat ben ik wel.”

Lisette heeft Joomla! nog ‘geboren’ zien worden. “Ik werkte met Mambo, en ik weet nog dat er een afsplitsing kwam, en een naam en logo verzonnen moest worden voor deze nieuwe variant,” vertelt ze. “Joomla! is mijn meest gebruikte CMS, waar ik het best de weg in weet. Ik heb wel gestoeid met andere systemen, maar ik besloot dat ik niet van alles een beetje wil weten. Ik kies voor één systeem waarvan ik heel veel weet. Anders blijf je steeds misgrijpen en het scheelt een hoop tijd als je niet constant hoeft af te wegen welk systeem je nu weer moet gaan kiezen. Een CMS is slechts een middel en niet het uiteindelijke doel.”

Community-gevoel

De eerste editie van de Joomla!Dagen heeft Lisette gemist, maar bij de tweede was ze wel. Ze verwachtte dat ze daar wel iets zou opsteken en dat bleek te kloppen: “Aangezien er allerlei uiteenlopende onderwerpen behandeld worden, is er voor elk niveau Joomla!-gebruiker wel wat te leren. Wat boven verwachting was, is het collegiale community-gevoel.”

Editie 2016 wordt haar tiende. “Zodra de datum bekend is blok ik hem meteen in mijn agenda,” zegt ze. “Natuurlijk ga ik. Al is het maar om iedereen weer te zien en voor dat community-gevoel. Het wordt elke keer leuker om bij te kletsen over ervaringen waar blijkbaar iedereen tegenaan loopt.” Ze geeft een paar voorbeelden: “We werken allemaal met klanten en daar komt nogal wat bij kijken. Dan gaat het niet alleen over technische aspecten of specificaties van componenten, maar ook over omgaan met upgrades en migraties, verwachtingen van klanten, best practices, uit handen geven van beheer, zorgen dat klanten je sites niet om zeep helpen…”

Concurrentie? Echt niet!

De Joomla!Dagen omschrijft Lisette als informatief en collegiaal. “Het kernwoord is kennis delen en dat geeft een heel positieve vibe,” zegt ze. “Je hebt het gevoel heel veel collega’s te hebben. Concurrentie voel ik nooit. Je bent wel elkaars concurrent, maar dat ervaar ik helemaal niet zo.” Als je heel erg op je eigen eiland wilt gaan zitten en niet openstaat voor kennis delen dan moet je niet gaan, vindt Lisette. “In alle andere gevallen zeg ik: dóén. Wacht niet op iemand anders om met je mee te gaan, juist als je alleen gaat sta je veel meer open voor contacten, en reken maar dat er meer zijn zoals jij.”

Ook naar de Joomla!Dagen?

Bestel nu je tickets in de ticketshop!

Diamant hoofdsponsor
Gouden sponsors

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Zilveren sponsors
Zilveren sponsors